教育学科の学生が企画・運営等に参画した「ひょうごユースecoフォーラム」(兵庫県主催)が開催されました
2024/01/16
English below.
環境問題の解決に取り組む学生団体や企業、NPO法人などが日頃の活動内容を報告し、問題意識を共有する「第5回ひょうごユースecoフォーラム」(兵庫県主催)が2023年12月23日、神戸市のデザイン・クリエイティブセンターで開催されました。44団体約160人が参加し、口頭・ポスター発表やグループディスカッションを通して交流を図りました。
このフォーラムには若者世代による環境保全・創造活動の活性化を図るために、県内の大学生・大学院生の計5人が学生企画委員として企画・運営等に参画しています。本学からは教育学科酒井ゼミの3年大島梨花さん、織田沙也加さん、森島奈穂さんが参画し、行政の担当者や他の学生とともに8月からスタッフ会議を開いて、企画を進めてきました。
当日、本学の3人はフォーラムの総合司会を務めました。また、酒井ゼミの他の学生たちも参加し、かつて鳴尾地区で栽培がさかんだった鳴尾いちごの魅力を地元の子供達に伝える活動の成果をポスターで発表しました。
織田沙也加さんは「学生企画委員として参画することにより、SDGsについて深く考える機会を得て、大勢の前で総合司会をする経験もできました。将来、小学校教員を目指す自分にとって、よい学びになりました」と話しています。
The Hyogo Youth Eco Forum (organized by Hyogo Prefecture), in which students from the Department of Education took part in planning and management, was held.
The 5th Hyogo Youth Eco Forum (organized by Hyogo Prefecture) was held on 23rd of December 2023 at the Design and Creative Centre in Kobe, where student groups, companies and NPOs working to solve environmental problems reported on their daily activities and shared their awareness of the issues. The forum was attended by over 160 participants from 44 organizations, who exchanged ideas through oral and poster presentations and group discussions.
A total of five university and postgraduate students from the prefecture participated in the planning and facilitation of this forum as student planning committee members, with the aim of stimulating environmental conservation and creative activities by the younger generation. Rika Oshima, Sayaka Oda and Naho Morishima, third-year students in the Sakai Seminar of the Department of Education, participated from the University, and together with administrative officials and other students, staff meetings were held in August to promote planning.
Sayaka Oda commented: 'Participating as a student planning committee member, I had the opportunity to think deeply about the SDGs and experienced being a general chairperson in front of a large audience. It was a good learning experience for me, as I aspire to be a primary school teacher in the future".