Lavy's Caféで経営学部・神栄ゼミの3年生が日本盛株式会社とコラボしたメニュー「もくもくくもくも」を期間限定で発売中です。
2023/09/26
English below.
経営学部 神栄美穂准教授のゼミ生が考案した日本盛株式会社の新商品「JAPAN SODA」を使ったコラボレーションメニュー「もくもくくもくも」が9月19日から10月22日の期間限定でLavy‘s Caféにおいて発売されています。
「JAPAN SODA」は日本酒に馴染みがない若い世代をターゲットとして開発された、甘くなく、どのような食事でも一緒に楽しめる日本酒ソーダ。5月に日本盛(株)から神栄ゼミに「JAPAN SODAの新しい飲み方・提供方法を若い人の視点で考えてほしい」と声が掛かり、ゼミの3年生12人がメニュー開発に取り組みました。
学生たちは日本酒の歴史や造り方、「JAPAN SODA」開発の経緯、マーケティングプランなどについて日本盛(株)から説明を受け、2グループに分かれて試作を開始。並行して学生や教職員に対してアンケートを実施しました。
アンケートでは、「JAPAN SODA」のイメージや日本酒を飲むときの理想のシチュエーション、一緒に食べたいサイドメニューなどを聞きました。さらに、ポイントシステムなど、Z世代に「また飲みたい」と思ってもらうためのアイデアも様々な角度から調査。若者が「日本酒は飲みにくい」というイメージを持っていることから、学生たちは「JAPAN SODA」の飲みやすさに着目し、カクテルのように飲めるメニューにしようと改良を重ねました。
企業に向けた発表会では5つのメニューを提案。グループごとにキウイソースやアイスキャンディーを入れたドリンクメニューに加え、日本酒が入ったワッフルやゼリーなどのサイドメニューも提案しました。また、複数回飲むと貰える電子版商品引換券やSNS上での公式アカウント開設など、リピーターづくりの仕組みも発表しました。
5つのメニューから選ばれたのは白と青のコントラストがポップで爽やかなカクテル。「JAPAN SODA」にナタデココや乳酸飲料、砕いたアイスキャンディーを混ぜ合わせており、さっぱりとした味わいです。大空に浮かぶ雲が青い空に混ざり合っているように見えることから「もくもくくもくも」と名付けました。逆から読んでも同じように読めるという遊び心も。Lavy‘s Caféで提供されているキッシュやグリルソーセージなどのサイドメニューとも相性が良く食べることができます。
Lavy's Café is now serving "Mokumoku Kumokumo," a collaboration menu featuring JAPAN SODA, a new product from Nihon Zakari Co.
JAPAN SODA was developed to appeal to the younger generation who are not familiar with Japanese sake, and is a non-sweet sake soda that can be enjoyed with any meal. A total of twelve third-year students from the seminar worked on the development of the product.
The students were briefed by Nihon Zakari on the history of sake, how it is made, how JAPAN SODA was developed, marketing plans, and other information. At the same time, a questionnaire was sent to students and faculty members.
The questionnaire asked about the impression of JAPAN SODA, ideal situations when drinking sake, and side dishes they would like to eat with the sake. The survey also looked at various ideas to make Generation Z want to "drink it again". Since young people have the image that sake is difficult to drink, the students focused on the drinkability of JAPAN SODA and made improvements to the menu to make it drinkable like a cocktail.
At the presentation to the companies, they proposed five menu items. Each group proposed a drink menu with kiwi sauce and popsicles, as well as side dishes such as waffles and jelly containing sake. The presentation also included mechanisms for creating return customers, such as electronic product vouchers given for multiple drinks and the opening of official accounts on social networking services.
The cocktail chosen from the five menu items was a refreshing cocktail with a pop color contrast of white and blue. “JAPAN SODA" is mixed with nata de coco, lactic acid drink, and crushed popsicles for a refreshing taste. We named it "Mokumoku Kumokumo" because it looks like clouds floating in the big sky mingling with the blue sky. It is also playful in that it reads the same way when read backwards."