NEWS

経営学部の学生が考案したメロンソーダ味のデザートビールが期間限定で発売中です。

2024/09/12

English below. 

 

経営学部 高橋ゼミの学生が考案したメロンソーダ味のデザートビール『懐かしのレトロメロン』がサッポロビール株式会社、網走ビール株式会社の協力のもと、8月1日から通販サイトなどで期間限定で発売を開始しました。(販売サイト:https://www.hoppin-garage.com/product/natsukashinoretoromeron/)本学付近のレトロ喫茶店「ヘンゼルカフェ」でも期間限定メニューとして提供しています。

 

『懐かしのレトロメロン』はメロンシロップの甘さが口いっぱいに広がる、ビールが苦手な人でも飲みやすい新感覚のデザートビール(発泡酒)です。2023年、全国32大学38ゼミがゼミ対抗で商品企画を競うSカレ(Student Innovation College)において、サッポロビールが提示したテーマ「Z世代が共感するストーリービール」で学生たちが考案した「レトロかわいいメロンソーダ味のビール」が優勝。優勝したゼミには企画を実現する権利が与えられることから、今回の商品化となりました。

 

考案したのは高橋ゼミの学生3人で構成するチーム「BEER ME」。ビールが苦手なZ世代にも飲みやすいビールを作ろうと、企画・考案へ乗り出しました。学生たちはビールが苦手なZ世代にアンケートを実施。その結果、ビール特有の苦味に抵抗感を持つ人が多く、フルーティーな味わいを求められていることが分かりました。そこで、最近の流行でもある「レトロ」を組み合わせ、メロンソーダ味のビールを作ることを決定。学生たちは苦味を抑えつつも後味が悪くならないよう試作を重ね、ビールが苦手なゼミ生の意見を聞きながら理想のビールを作りました。

(開発ストーリーはこちら:https://www.hoppin-garage.com/hoppin-college/about-natsukashinoretromelon/

 

学生たちは「ヘンゼルカフェのレトロな雰囲気が『懐かしのレトロメロン』と相性がいい」と考え、同店に期間限定メニューとしての提供を依頼。『懐かしのレトロメロン』の上にアイスをトッピングして味わうことができます。

 

ゼミ生の一人、経営学科4年の岩元菜々子さんは「アルコールを使った商品を販売するに当たり、サッポロビールさんの講習を受けました。未成年への飲酒を誘引しないように工夫する必要があり、売る側としての責任を感じ、社会人になる勉強になりました」と話しています。

 

ゼミ生を指導した高橋千枝子教授は「同級生や先輩からのアドバイスをもらいながら、自分たちの力でやり遂げました。その成果が素晴らしいと思います」と話しました。

 

"Nostalgic Retro Melon,” a melon soda-flavored dessert beer invented by students of the Takahashi Seminar in the School of Business Administration, went on sale for a limited time on August 1 at mail order sites, etc., with the cooperation of Sapporo Beer Co. and Abashiri Co. (Sales website: https://www.hoppin-garage.com/product/natsukashinoretoromeron/) It is also offered as a limited-time item at Hensel Cafe, a retro coffee shop near the university.

 

The “Nostalgic Retro Melon” is a new type of dessert beer (happoshu) that is easy to drink even for those who do not like beer, with the sweetness of the melon syrup filling the mouth. At the Student Innovation College (S-College), where 38 seminars from 32 universities nationwide competed in a product planning competition in 2023, the “retro cute melon soda-flavored beer” invented by the students under the theme “Story beer that Generation Z can relate to” presented by Sapporo Beer won the competition. The winning seminar was given the right to realize the project, which led to the commercialization of the product this time.

 

One of the seminar students, Nanako Iwamoto, a fourth-year student in the Department of Business Administration, said, “We received training from Sapporo Breweries before we started selling products that use alcohol. We had to devise ways to avoid inducing underage drinking, and I felt responsible as a seller, so I learned a lot about becoming a member of society."

 

Professor Chieko Takahashi, who supervised the seminar students, said, “The students received advice from their classmates and seniors, but they accomplished the task on their own. I think the results are wonderful,” she said.

MUKOJO SNS

  • 武庫川女子大学 武庫川女子大学短期大学部のFacebook
  • 武庫川女子大学 武庫川女子大学短期大学部のtwitter
  • 武庫川女子大学 武庫川女子大学短期大学部のLINE
  • 武庫川女子大学 武庫川女子大学短期大学部のinstagram
  • 武庫川女子大学 武庫川女子大学短期大学部のyoutube
CLOSE