京都文学賞受賞作家のグレゴリー・ケズナジャットさんを講師に迎え、「MWU ライターズ・イン・レジデンス2024」が行われました。
2024/10/08
English below.
「MWU ライターズ・イン・レジデンス2024」が8月24、25日、丹嶺学苑研修センターで行われ、学生12人が参加しました。
「MWU ライターズ・イン・レジデンス2024」は学年を問わず希望する学生が参加できる文学部日本語日本文学科独自のプログラムです。1泊2日の合宿を通し、学生が書き手(MWU ライター)となって、仲間たちと寝食を共にしながら(イン・レジデンス)、小説の完成を目指します。
今回のゲスト講師は、2021年に『鴨川ランナー』で第2回京都文学賞を受賞した小説家のグレゴリー・ケズナジャットさん。母語ではない日本語で創作をする作家として、日本語との出会いや初めて日本語で小説を創作した時のこと、構想の工夫や表現のコツ、さらには小説で受賞するコツなどを講義しました。
講義後、学生たちは自由に集中できる場所に移動し、執筆に挑戦。2日目には、執筆した作品をお互いに読み合い、意見交換をしてそれぞれの作品の精度を高め、完成させました。
参加した青山沙愛(日本語日本文学科4年)さんは、「同じ目標を掲げた学生たちと学年を超えた交流ができたことで、普段の講義では知り得ないディープなところまで踏み込んだ話も聞けたので、とても有意義な時間でした」と感想を述べています。
学生たちの作品はこちらから読むことが出来ます。
The MWU Writers-in-Residence 2024 was held on August 24 and 25 at the Tanrei-gakuen Training Center, with the participation of 12 students.
The “MWU Writers in Residence 2024” is a unique program of the Department of Japanese Language and Literature of the School of Letters in which students of any grade are free to participate. The guest lecturer for this year's program will be a writer from the year 2021.
This year's guest lecturer is novelist Gregory Kesnajat, who won the 2nd Kyoto Literary Award in 2021 for “Kamogawa Runner”. As an author who writes in Japanese, which is not his native language, he lectured about his encounter with the Japanese language, his first novel in Japanese, his ingenuity in conception and expression, as well as tips on how to win awards for his novels.
After the lecture, the students moved to a place where they could concentrate freely and tried their hand at writing, and on the second day, they read their writing to each other and exchanged opinions to improve the accuracy of their respective works and complete them.
Sae Aoyama, a fourth-year student in the Department of Japanese Language and Literature, who participated in the event, commented, “It was a truly meaningful experience as I was able to interact with students who share the same goals beyond their grade level and hear in-depth discussions that I would not normally be able to learn in a lecture."