教育学科の学生たちが韓国・釜山で国際教育フィールドワークを行いました。
2024/11/11
English below.
教育学科の学生8人が10月29日から11月4日まで、韓国・釜山で国際教育フィールドワークを行いました。学生たちは釜山外国語大学で日本語を学ぶ学生たちと交流したり、テジン電子通信高等学校で教育実習中の現地大学生と日韓の教育事情について意見交換したり。釜山日本人学校では、上原就久校長から海外における日本人学校での教育の実情についてレクチャーを受け、複式学級など日本でも珍しい小規模校の特色を見学しました。学生たちは国際教育について上原校長に次々に質問し、熱心に学んでいました。
週末には釜山外国語大学の学生と一緒に釜山市内を巡る機会もありました。同行したのは日本語学科の学生が中心だったため、日本語で話す場面が多かった一方で韓国語を教えてもらう場面もあり、大学生同士、日韓の友好を深めました。
教育学科4年の村上詩乃さんは「今回の研修では日本語を第二言語として学習する人がどのように学んでいるか、見学しました。言語を学ぶときにはインプットだけでなく実際に使うアウトプットが重要であることも改めて実感しました。外国語大学や高校で日本語を学習している学生・生徒と交流することができたのは貴重な体験となりました。また週末は外国語大学の学生のみなさんが釜山を案内してくださり、釜山の良さを知るとともに、学生と仲を深めることができ、とてもいい思い出です。私は小学校・中学校(英語)の免許を取得し、春から小学校の教員として働きます。釜山での学びをこれからの学校教育にいかしていきたいと思います」と話していました。
全日程同行した教育学科の森篤嗣教授は「学生たちはこの経験を通じて、英語だけではない外国語教育の価値を学ぶとともに、日本以外の教育現場を実際にその目で見て感じることがいかに大切かを学べたと思います」と話しました。前半3日間に同行した北口勝也教育学部長は「参加した学生たちの生き生きとした表情と積極的な行動は、MUKOGAWA COMPASSに掲げられた『自ら考え、動く』という理念を体現していました。このような学びを数多く提供できる大学・学部でありたいと思います」と話しました。
Eight students from the Department of Education conducted educational fieldwork in Busan, Korea from October 29 to November 4. The students had the opportunity to interact with students studying Japanese at Busan University of Foreign Languages and exchange views on the educational conditions in Japan and Korea with local university students who were in the midst of their educational training at the Osaka Electronics and Communication High School. At the Busan Japanese School, the students received a lecture from Principal Narihisa Uehara on the state of education at Japanese schools overseas, and observed the unique such as its multi-level classrooms and other features of the small school, which are rare in Japan. The students were eager to learn more about international education, asking questions to Principal Uehara one after another.
Ms. Shino Murakami, a fourth-year student in the Department of Education, said, “During this visit, I observed how people who study Japanese as a second language learn it. I realized once again that when learning a language, it is important not only to have input but also to actually use the relevant output. It was a valuable experience for me to be able to interact with students and students studying Japanese at foreign language universities and high schools. I also have very fond memories of the students from the University of Foreign Languages showing me around Busan on the weekends and getting to know the city and the students better too. I have obtained licenses for elementary and junior high school and will start working as an elementary school teacher in the spring. I will use what I learned in Busan to benefit school education in the future.”
Professor Atsushi Mori of the Department of Education, who accompanied the students for the entire trip, said, “Through this experience, the students were able to learn the value of foreign language education beyond English alone, and how important it is to actually see and feel educational sites outside of Japan with their own eyes." Katsuya Kitaguchi, Dean of the School of Education, who accompanied the students during the first three days, said, “The lively expressions and positive actions of the participating students embodied the MUKOGAWA COMPASS philosophy of 'Take Initiative.' We hope to be a university that can provide many learning experiences."