<日本語/English> 経営学部の学生が中央キャンパス「ENSEMBLE CAFÉ」の課題解決に取り組みました
2022/11/01
The Business Administration students working on developing ideas for ENSEMBLE CAFÉ.
English below.
経営学部の学生たちが中央キャンパス・公江記念館にある「ENSEMBLE CAFÉ」の営業課題に取り組み、その成果がメニューに反映されました。
「ENSEMBLE CAFÉ」は2020年4月、経営学部の開設と同時に公江記念館1、2階にオープンしました。1階はドリンクが中心の「おしゃれなカフェ」、2階はワンプレートランチが人気のカフェレストランですが、コロナ禍の影響で営業できない時期もあり、さらなる賑わいの創出が課題でした。経営学部では以前から、「ENSEMBLE CAFÉ」を運営するトランジットジェネラルオフィスと実践学習でコラボレーションしており、これまでもバレンタインメニューの開発などに取り組んできました。今回、売り上げ増を目指し、経営学部の2・3年生10人が、2022年前期の実践学習プログラム(担当:神栄美穂准教授)の中で、「ENSEMBLE CAFÉ」の営業にまつわる課題解決に取り組みました。
学生たちはまず、利用の実態を把握する「利用実態調査」を実施。「ENSEMBLE CAFÉ」'が武庫川女子大学の学生の中で、どの程度「認知」されているのか、どのくらいの頻度で利用されているのか、メニューに対する「購入意向」はどうか、などをアンケートで調べました。また、「ENSEMBLE CAFÉ」について「知っているが利用したことがない」学生5人と、「以前は使っていたが最近は利用していない」学生5人による2種の座談会を開催して、学生の本音を聞きました。
その結果、「本館やほかの建物から公江記念館への集客が必要」「リピーターが少ない」「あまり知られていない」「冷たくて甘い飲み物がメニューにない」「メニューがわかりにくい」などの課題が明らかになり、学内での宣伝やメニューの改善が必須であることがわかりました。
学生たちは「ドリンクのサイズが現在1サイズだが、M・Lサイズと増やし、カップをカウンターに置いて実物大を見せる」「クリームフラッペを販売」「文字表記のメニューに画像をつけてメニューをイメージしやすくする」「期間限定商品を販売」「公式LINEを新たに展開。インスタではできないクーポンやスタンプカード等、特典を出してリピートに繋げる」「LINEのQRコードを記載したポスターを学内に掲示する」などの改善策を導き出しました。7月20日の最終報告会でトランジットジェネラルオフィスに提案したところ、・ドリンクサイズをM,Lの2種にする・棚を作ってお菓子を展示する、などが早速取り入れられ、「クリームフラッペ」もメニューに加わりました。
学生は「指示通りに動くだけではなく、自分たちでやるべきことを考えて発見し、積極的に取り組む力を得ることが出来ました」「提案するということだけでなく、その後得られる利益や新規顧客の数まで見通した上での『今すべき改善』を見つけ出すことの苦労を感じました。文字から読み取っているだけでは得られない発見ができました」と話しています。
The café, ENSEMBLE is located in the KM building on main campus, with space for dining on the second floor that serves one plate dishes for lunch times which are both reasonably priced and suited for health conscious individuals. The cafe-restaurant saw its grand opening at the same time as the Faculty of Business Administration was established in April of 2020.
There were periods of time where they were unable to operate due to the impact raised by the pandemic, proving it to be a challenge to appeal to consumers. The Faculty of Business Administration has long been collaborating with the operators of the ENSEMBLE café, for PBL (Project Based Learning) and has worked collaboratively on the development of ideas for their menus during Valentine’s Day season.
In order to promote and see increase in its sales, the students underwent on a demographic research and distributed surveys. Through that, they discovered issues such as many one-time visits but low number of repeaters, its location is not ideal to some, the menu is confusing, and such.
Through their investigation, the necessity to promote the café-restaurant within the university campus and revamping of its menu were proving to be needed. Quickly, changes were made from sizes of drinks available and offers such as stamp cards and coupons were added on to the list.
Students commented, “instead of following regimented instructions, we learned the ability to cultivate our own ideas being on the team for this project. Not only facing the challenges of making of proposals, we discovered how to apply what had to be done at this instance whilst also looking at the future profits and the numbers of customers too.”