<日本語/English>食物栄養学科とイトーヨーカドーのコラボ弁当が関西7店舗で発売中。学生の提案が2年連続で採用されました。
2023/05/02
English below.
食物栄養学科と株式会社イトーヨーカ堂によるコラボ弁当「アジアを旅するデリランチ」が関西のイトーヨーカドー7店舗で発売されています。2022年夏に学内で実施した「コラボお惣菜レシピコンテスト」でグランプリに輝いた食物栄養学科4年、上東真菜さんの提案をもとに商品化しました。
「コラボお惣菜レシピコンテスト」は、卒業生で旭松食品株式会社の田中理沙さんが「母校とコラボした弁当を作りたい」と発案し、イトーヨーカ堂や株式会社日本アクセスの協力を得て昨年8月に実施しました。旭松食品だけに、「高野豆腐や切り干し大根などの乾物」の使用がマストです。食物栄養学科と短大食生活学科から25人が応募し、高野豆腐を使ったキッシュ風卵焼きなど、独創的な提案をした上東さんがグランプリを受賞。第一弾として昨年10月、「カラダよろこぶ彩りデリランチ弁当」が商品化し、今回は第二弾となります。
弁当は6つの仕切りがあり、2か所に米飯、4か所に総菜が入ります。第一弾は「キッシュ風卵焼き」をはじめ、ヘルシーさと彩りの良さで好評を博しました。今回は「アジアを旅する」をテーマに、ヤムウンセン(タイ)、ヤムニョム肉団子(韓国)、タンドリーチキン(インド)など8品目を詰め込みました。高野豆腐は衣をつけて甘辛い味付けの酢豚風に、切り干し大根はもやしやニンジンとともにナムルに活用されています。
上東さんの提案は「アジア各国の代表的な料理をそろえ、旅行をしている気分になれる弁当を」というもの。コロナ禍で旅行が思うようにできない時期に、弁当で旅気分を味わってもらおうという企画が商品化につながりました。第一弾同様カロリーは控えめながら、栄養バランスがよく、食べ応えがあります。
イトーヨーカドー津久野店のリニューアルオープンに合わせ、4月25日から発売を開始しました。コンテストの仕掛人の田中さんは「第一弾同様、好評を期待しています。武庫川女子大学の学生の提案は食物栄養に関する知識に基づく力があると再認識しました」。二年連続で提案が商品化された上東さんは「コラボ弁当開発を通して企業の人と出会ったり、おいしいという声を頂いたりする中で、自分のやりたいことが明確になりました。挑戦してよかったです」と話しています。
The collaboration lunchbox between the Department of Food Sciences and Nutrition and Ito-Yokado is now on sale at seven stores in the Kansai region. A student's proposal was adopted for the second year in a row.
The "Traveling through Asia Deli Lunch," a collaboration between the Department of Food Sciences and Nutrition and Ito-Yokado Co. The product is based on the proposal of Mana Uehigashi, a student in her fourth-year .
The "Collaboration Side Dishes Recipe Contest" was conceived by alumna Risa Tanaka of Asahimatsu Shokuhin Co., Ltd. who wanted to create a lunch box in collaboration with her alma mater, and was held last August with the cooperation of Ito-Yokado and NIPPON ACCESS Co. Twenty-five students from the Department of Food Sciences and Nutrition and the Department of Dietery Life and Food Sciences at the junior college applied for the contest, and Ms. Uehigashi won the Grand Prix for her creative proposal, which included a quiche-like egg omelet using dried tofu. The first entry, "Colorful Deli Lunch Bento that Pleases the Body," was commercialized last October, and this is the second entry.
Ms. Uehigashi's proposal was to create a boxed lunch featuring typical Asian dishes that would make people feel as if they were on a trip. This led to the commercialization of the lunchboxes, which were designed to give people the feeling of traveling during a time when travel is not possible due to the Covid-19 pandemic. As with the first product, the lunchboxes are low in calories, yet nutritionally well-balanced and satisfying.
The product went on sale on April 25, coinciding with the reopening of the Ito-Yokado Tsukuno store. Ms. Tanaka, who initiated the contest, said, "As with the first contest, we expect it to be well received. We have reaffirmed the power of Mukogawa Women's University students' proposals based on their knowledge of food and nutrition. Ms. Uehigashi, whose proposal was commercialized for the second year in a row, said, "Through the development of the collaboration bento, I met people from companies and received feedback that it was delicious, which helped me understand exactly what I was interested in doing. I am glad I took on this challenge."