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教育学科の「赤ちゃん先生プロジェクト」が中央図書館で開催され、学生たちが赤ちゃん、お母さんと交流しました。

2023/07/14

English below. 

 

 教育学科は7月12日、教職課程「子ども理解と幼児教育」(塚田みちる教授、高井弘弥教授)の授業で「赤ちゃん先生プロジェクト」を開催。会場の中央図書館2階グローバル・スタジオでは、「赤ちゃんを知ろう」をテーマに学生たちが10組の赤ちゃん、お母さんと交流しました。

 

 「赤ちゃん先生プロジェクト」は、NPO法人ママの働き方応援隊Mamahata(ママハタ)のプログラムで、赤ちゃんの表情や行動から赤ちゃんの持つ力を体感し、お母さんの思いに触れるというものです。受講者はプログラムを通して、自身の成長過程を振り返り感謝の気持ちに気づくきっかけにもなる活動です。また、教職課程を受講する学生にとっては、これからの学びがより具体的に深められる機会となります。

 

 プロジェクトでは、学生たちはグループに分かれて座り、中央に赤ちゃんを迎えると全員の視線は赤ちゃんに集中。眠たそうな子、お母さんから離れない子、泣き出してしまう子などと様々ですが、学生たちは笑顔で話しかけたり、指遊びをしたりして赤ちゃんと触れ合うきっかけを作ります。赤ちゃんはしだいに環境に慣れて走り出したり、おもちゃで遊び始めたりと行動は変化していき、学生も赤ちゃんを中心に立ち上がったり、ついて走ったりと、いくつものグループが形を変えて動き回りました。

 また、学生たちは、お母さんからベビーカーの使い方の説明を受けて押してみたり、日常の様子やお母さん自身の気持ちを聞いたりして、母親目線の育児について理解を深めました。

 

 プログラムの終わりにはグループから一人ずつ、感想を発表しました。「小さな子と過ごすことがあまりないので、いい経験になりました」、「小さい頃を思い出して、お母さんは大変だっただろうなと改めて思いました」、「大変なこともあると思ったけれど、この経験を生かして幼稚園や保育所で先生になることを目指して頑張ろうと思いました」などと話しました。

 最後は「まあるいいのち」を歌いながら、赤ちゃんたちが退場。学生たちは手を振って、名残を惜しんでいました。

 

 7月14日にも同プログラムが行われ、教育学科2年生合わせて約200人の学生が受講しました。

 

The Department of Education's Baby Master Project was held at the Central Library, where students interacted with babies and mothers.

On 12 July, the Department of Education held the 'Baby Teacher Project' in the teaching course 'Understanding Children and Early Childhood Education' (Prof Michiru Tsukada and Prof Hiromi Takai). At the Global Studio on the 2nd floor of the Central Library, students interacted with 10 pairs of babies and their mothers under the theme 'Let's get to know the baby'.

The 'Baby Master Project' is a program of the NPO Mamahata, an organization that supports the way mothers work, in which participants experience the power of babies through their expressions and behavior, and get in touch with their mothers' thoughts. Through the program, participants are also given the opportunity to reflect on their own growth process and recognize their own feelings of gratitude. It is also an opportunity for students taking the teaching course to be able to deepen their knowledge for future studies in a more concrete way.

During the project, the students sit in groups and with the baby in the middle, everyone's eyes are focused on the baby. The babies vary from sleepy, to not wanting to leave their mothers, to crying, but the students talk to them with a friendly smile and play with their fingers to give them a chance to interact with the infants. They gradually became accustomed to the environment and their behavior gradually changed, such as starting to run and play with toys, while the students also stood up around the babies or ran with them, and several groups moved around in different forms.

The students also had the opportunity to listen to the mothers explain how to use the stroller and push it, and to hear about their daily experiences and the mothers' own feelings, thus deepening their understanding of childcare from the mothers' perspective.


At the end of the program, one by one, the group presented their thoughts. The participants said, "It was a good experience for me because I don't get to spend much time with small children", "I remembered when I was little and thought again how hard it must have been for mothers", "I knew it's not an easy journey, but I want to apply the experience I have gained through this opportunity to become a teacher at a kindergarten or nursery".


 At the end of the session, the babies left the venue while singing 'Maa-rui inochi' ('A good life'). The students waved their hands and looked on with a sense of sadness of parting ways.

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