社会福祉士実習・精神保健福祉士実習の報告会が行われました。
2024/11/28
English below.
ソーシャルワーク実習Ⅰ・Ⅱ(社会福祉士実習)、ソーシャルワーク実習Ⅲ・Ⅳ(精神保健福祉士実習)の成果を総括する「令和6年度実習報告会」が11月16日に開催され、心理・社会福祉学科の社会福祉コースで学ぶ3、4年生が実習成果を発表しました。実習先の指導者らも招かれ、社会福祉を学ぶ2~4年生約200人とともに発表を見守りました。
報告会ではまず、倉石哲也社会福祉学科長が挨拶。社会福祉士実習、精神保健福祉士実習について、それぞれの実習を受けた学生たちがパワーポイントを使用しながら「個別化の重要性と支援への反映方法」「多職種連携の意義と地域づくりの関連性」「専門職として持つべき価値や専門性」を学ぶことができたと実習を総括しました。
学生の報告後、実習指導者の方々から「学んだことがしっかり言語化されており学習の成果が感じられた」「実習で学んだことを生かし、更なる成長を期待します」とコメントがありました。
これから実習に参加する後輩たちも熱心に耳を傾け、「実習や対人援助におけるコミュニケーションの重要性を再認識できた」「次年度の実習が楽しみになりました」と感想を述べ、盛会のうちに実習報告会を終えました。
The “2024 Practicum Report Session” was held on November 16 to review the results of the Social Work Practicum I and II (social worker training) and Social Work Practicum III and IV (mental health worker training), at which third- and fourth-year students in the Department of Psychology and Social Welfare Course presented the results of their training. Supervisors from the training sites were also invited to attend the presentation, along with approximately 200 second- to fourth-year students studying social welfare.
After the students' reports, their supervisors commented, “The students were able to verbalize what they learned, which proved the results of their studies,” and “I hope they will make use of what they learned during the training and continue to grow."
The students who will be participating in the training also listened attentively, commenting, “I was able to reaffirm the importance of communication in training and the meaning behind interpersonal support,” and “I am looking forward to the training next year."