情報メディア学科3年生が、禁煙CMコンテスト全国2位を受賞しました
2024/12/03
English below.
情報メディア学科3年生5人が制作した、啓発CM動画「45分ルールって知ってますか?」が、禁煙CMコンテスト全国2位(賞金2万円)を受賞しました。
このコンテストは、一般社団法人日本禁煙学会が主催しており、プロ・アマチュアを問わず応募できます。14回目となる今年は160の応募がありました。
「45分ルールって知ってますか」は、喫煙者の身体に残留する化学物質を吸い込むことで周囲に広範囲、長時間の被害をもたらすことを啓発する動画。赤ちゃんのいる家庭で、タバコを吸おうとする夫に妻が「タバコを吸った後は45分間、家族と接触しないで」と呼びかけます。
作ったのは、村瀬未羽さん、中村千夏さん、大熊萌生さん、松井有咲さん、芦野舞さんの5人。手作り感あふれる動画と学生によるナレーションで、家庭での三次喫煙について伝えました。
学生たちは「三次被害を避けるため、『45分ルール』を取り入れる自治体や企業もあります。家庭における三次喫煙の危険性が伝われば」と話しています。
The infomercial “Do you know the 45-minute rule?” produced by five third-year students of the Department of Information Media won second place (cash prize of 20,000 yen) in the national anti-smoking commercial contest.
The contest, sponsored by the Japan Anti-Smoking Association, is open to professionals and amateurs alike. 160 entries were received for this year's contest, the 14th of its kind.
"Do you know what the 45-minute rule is?” is a video that raises awareness of the extensive and prolonged damage that inhaling the chemical residues in a smoker's body can cause to those around them. In a family with a baby, a wife calls out to her husband who is about to smoke a cigarette, telling him not to have any contact with his family for 45 minutes after smoking a cigarette.
It was made by five students, Miho Murase, Chinatsu Nakamura, Mei Okuma, Arisa Matsui, and Mai Ashino. The handmade video and narration by the students conveyed the message of tertiary smoking in the home.
The students said, “some companies and organizations have introduced the ‘45-minute rule’ to avoid tertiary damage. We hope the video will convey the dangers of third-hand smoking at home."