附属保育園で薬学科の学生たちが5歳児に「カニさん手洗い」を指導しました。
2025/01/29
English below.
衛生的手洗い教材の開発に取り組む薬学科臨床製剤学研究室(吉田都教授)のゼミ生7人が1月17日、武庫川女子大学附属保育園でオリジナルの「カニさん手洗い」を指導しました。
「カニさん手洗い」は同研究室が開発し、11月に日本医療薬学会で発表したオリジナルの手洗い教材です。両手をカニに見立て、カニが体を洗うイメージで、歌を歌いながら指先や指の間まで洗い上げます。
保育園での実践指導は昨年10月以来、2度め。今回は5歳児20人に被験者になってもらい、「手洗い前」と「手洗い後」の汚れの付着を写真に撮って手洗い効果を確認するなど、データ収集も行いました。
学生から白衣と帽子を着せてもらった園児たちは小さな”研究者“のよう。保育室に机で作ったルートを進み、手洗いクリームの入ったコップに好きな色素を加えてかき混ぜます。これを両手首までしっかり伸ばし、洗面台でカニさん手洗いで洗い流します。
カニさん手洗いは「みぎてだして、ひだりてだして、かにさんこんにちは、せっけんあわあわ、おなかをすりすり」と全体を洗ったあと、「お父さん、くるくる、お母さん、くるくる」と指一本一本を洗います。
学生たちは事前に子どもたちが進む一方通行のルートを机で作り、着衣、色素混合、撮影、手洗いなど、ポイントごとに担当を配属して入念に準備。子どもたちが保育室に入ってくると、間隔をあけて二人ずつ呼び込み、白衣を着たり、好きな色素を加えたりするのを手伝いました。
子どもたちは「楽しかった」「きれいになった」とうれしそうな様子。学生は「手洗いは自分と周りの人を感染症から守ることにつながるので、小さいころから楽しみながら習慣づけてもらえたら」、吉田都教授は「薬剤師は薬の知識だけでなく、それを患者さんに伝えるコミュニケーション能力も大切なので、園での実践は貴重な経験。子どもたちも協力的で楽しくできました」と話していました。
The "Crab Handwashing" is an original handwashing educational material developed by the Clinical Pharmaceutical Science Laboratory and presented at the Japan Society of Hospital Pharmacy in November. By imagining both hands as a crab and washing them as if the crab were cleaning itself, children can wash their fingertips and between their fingers while singing a song.
This was the second time the students had conducted a practical workshop at the kindergarten since last October. This time, they collected data on 20 five-year-old children by taking photos of their hands before and after handwashing to confirm the effectiveness of the handwashing method.
Dressed in white coats and hats by the students, the children looked like little "researchers." They followed a route made of tables in the nursery room, added their favorite food coloring to a cup of handwashing cream, and mixed it. They then spread the mixture up to their wrists and washed it off at the sink using the "Crab Handwashing" method.
The students had carefully prepared in advance by creating a one-way route for the children using tables and assigning each student to a specific task such as clothing, color mixing, photographing, and handwashing. As the children entered the nursery room, they were called in pairs at intervals and helped with putting on their white coats and adding their favorite food coloring.
The children looked happy and said, "It was fun" and "I'm clean now." A student commented, "Handwashing is important to protect yourself and others from infectious diseases, so I hope children can develop this habit from an early age." Professor Yoshida said, "Pharmacists need not only knowledge of drugs but also communication skills to convey that knowledge to patients, so this practical experience at the kindergarten is invaluable. The children were very cooperative and we had a lot of fun."