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社会情報学科・福井ゼミが附属高校の生徒にデジタル入力で数式からグラフを作成する授業を行いました。

2023/09/19

English below. 

 

社会情報学科 福井哲夫教授とゼミの4年生3人が附属高校1年生を対象に、デジタル入力で数式からグラフを自動生成する独自のソフト「Math-TOUCH」を使って、グラフを作成する授業を行いました。

 

福井教授は数式のデジタル入力を可能にしたソフト「Math-TOUCH」で、特許を取得しました。従来、数式のデジタル入力は特殊なプロットやコマンドが必要という難点がありましたが、「Math-TOUCH」では文字を入力するだけで自動的に数式を表示。さらに、数式から自動でグラフ作成が可能です。例えば、二次関数のy=-1/3(x-1)2の式は「y=-1/3(x-1)2」と入力するだけで、放物線形の関数グラフが現れます。定義域の指定やラフの平行移動をクリック一つででき、数式の意味を視覚的に確かめることで数学の理解が深まります。

 

授業ではタブレット上に「Math-TOUCH」を使って数式を入力し、グラフ作成を体験しました。生徒たちは操作方法を聞きながら画面をタッチし、2次関数の放物線が画面に現れるのを確認。線の太さや色を変更したり、関数を追加したりして、機能を試していました。操作方法が分からないときは学生3人が「Math-TOUCH」の使い方を教え、生徒をサポート。生徒同士で教え合う場面もありました。

 

福井ゼミ4年生の國仙紗也香さんは「数式を打ち込むと手書きより正確な図が出てきたり、座標が移動したりするので数式の意味をイメージとして使いやすい。グラフが出た瞬間、生徒が『なるほど』という反応をしてくれていたので、理解につながったのかなと思います」と話しています。

 

また、「Math-TOUCH」を初めて使った生徒は「自分で式を手書きしてグラフを作るのは難しくて苦手意識があったけど、文字を打つだけで画面に式のグラフが出てくるので楽しかったです。これなら数学を好きになれそうです」と話しました。

 

福井教授は今回の授業で実施した生徒からのアンケートと利用中の録画データをもとに、評価と分析を行い、今後の「Math-TOUCH」の改善に活かす予定です。

 

The Department of Social Informatics and the Fukui Seminar gave a class to students at the Mukogawa Women's High school on creating graphs from mathematical formulae using digital input.

 

Professor Tetsuo Fukui of the Department of Social Informatics and three fourth-year students of the seminar gave a class for first-year students of the high school on creating graphs using Math-TOUCH, a unique software that automatically generates graphs from mathematical expressions by digital input.

 

 Professor Fukui has obtained a utility license for his software 'Math-TOUCH', which enables the digital input of mathematical formulae.

 

In class, students used Math-TOUCH to input mathematical formulas on a tablet and experienced graphing. While listening to the instructions, students touched the screen and saw the parabola of a quadratic function appear on the screen. They tried out the functions by changing the thickness and color of the line and adding functions. Three students taught the students how to use Math-TOUCH and helped them when they did not understand how to use it. There were also occasions when students taught each other.

 

 Sayaka Kokusen, a fourth-year student at the Fukui Seminar, commented: 'When you type in a formula, a more accurate diagram appears than when you write it in by hand, and the coordinates move, so it's easy to use the meaning of the formula as an image. The moment the graph appeared, the students responded with 'I see', so I think it helped them to understand clearly".

 

Another student who used Math-TOUCH for the first time said, "It was difficult for me to handwrite equations and make graphs by myself and I was not good at it, but it was fun because I just typed the words and the graph of the equation appeared on the screen. I think this will help me to like mathematics".

 

 Professor Fukui plans to evaluate and analyze the data from the questionnaires from the students in this class and the recordings made during the use of Math-TOUCH, and use the results to improve Math-TOUCH in the future.

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