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生活環境学科まちづくりコースの授業「フィールドデザイン演習Ⅲ」を履修する18人がロゲイニングを企画、開催へ

2024/06/14

English below. 

 

生活環境学科まちづくりコースの授業「フィールドデザイン演習Ⅲ」を履修する3、4年生18人が7月7日、鳴尾周辺でロゲイニングを開催することになり、準備を進めています。授業での学びを活かし、学生が企画から資金集め、広報、運営まですべて自分たちで行います。

 

ロゲイニングは街の一定エリアに設定されたチェックポイントを制限時間内に回り、得点を競うスポーツです。今回、エリアは甲子園球場から2キロ圏内に設定し、プレイヤーは大学生に限定。約100人のプレイヤーがグループに分かれ、3時間でエリア内のポイントを回って高得点を目指します。

 

フィールドデザイン演習Ⅰ~Ⅲは、まちの調査・分析を通して得られた結果をもとに、地域の課題解決や魅力創出につながる企画・提案を行う授業です。3期の集大成となるⅢでは、毎年、芦屋や武庫川団地などで地域に根差したイベントを行っていますが、今回のように街歩き型のイベントは初めてです。

 

テーマは「出会い」。大学生の多い西宮市の特色を生かし、大学生同士の出会いを創出するとともに、西宮の名所やきらりと光る店と出会うことで、大学生と街がつながるきっかけを作るのが狙いです。

 

学生たちは4つの担当チームに分かれ、自分たちでデザインしたチラシやポスターを手に西宮市内の大学を回って参加を呼びかけたり、協賛企業を探して費用を調達したり。コンテンツを考えるチームは、地図をにらみながら、チェックポイントと課題、獲得ポイントを検討。「浜辺のライオン岩の前でライオンのポーズをとる」「公園で他のチームと大縄跳びをする」など、設定した課題をプレイヤーがこなすと、課題に応じた得点が加算されます。

 

7月7日12時30分、武庫女ステーションキャンパスレクチャールームで開会式を行い、13時にロゲイニングをスタートします。7月3日まで参加者を募集中。参加費無料。InstagramTickTokでも随時情報をアップして周知を図っています。

 

統括チームの山手希紗さんは「日ごろは気付いていない魅力ある店や場所が身近にたくさんあるはず。地図を見ながらそうした場所を仲間と一緒に訪れて、楽しみながらヒト、モノ、コトに出会ってほしい」と話します。チラシを作った広報・告知チームの一人、池上陽菜さんは「多様な出会いやつながりをカラフルなパズルで表しました。青空と手描きの白い文字で青春っぽさを出しています」と話しています。

 

Eighteen third and fourth-year students taking Field Design Exercise III, a class in the Community Development Course of the Department of Environmental Sciences, are preparing to hold a Rogaining event in the Naruo area on July 7th. Making use of what they have learnt in class, the students will do everything themselves, from planning to fundraising, public relations and management.

 

 Rogaining is a sport in which participants go around checkpoints set up in a certain area of the city within a time limit and compete to score points. This time, the area was set within 2km of Koshien Stadium and the players were limited to university students. About 100 players were divided into groups and have three hours to go around the points in the area and aim for a high score.

 

The opening ceremony will take place at 12.30pm on July 7th in the Mukojo Station Campus Lecture Room, with the Rogaining starting at 1pm. Participants are being recruited until July 3rd. Participation is free of charge; information is also uploaded on Instagram and TikTok from time to time to get the word out.

 

Kisa Yamate, a member on the management team, says: "There are a number of charming shops and places around us that we often fail to notice on a daily basis. I hope that people will visit these places with their friends while looking at the map, and enjoy meeting new people, finding things along with discovering things to do". Haruna Ikegami, a member of the PR and publicity team that created the leaflet, says: "We used colourful puzzles to represent the various encounters and connections. The blue sky and hand-drawn white letters give it a sense of youthfulness".

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