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健康生命薬科学科と経営学科のコラボ講義の合同企画発表会が行われました。

2024/09/09

English below.

 

健康生命薬科学科と経営学科の学生たちが考案する化粧品企画の合同企画発表会が7月24日、中央キャンパスで行われました。

 

本学の健康生命薬科学科と経営学科では、化粧品の新商品の企画を通して化粧品開発に必要なマーケティングの知識などを身に付ける学部横断型の講義が行われています。化粧品業界で活躍した実績を持つ教員2人が化粧品企画を通して、使い手のことを考えて行うモノづくりの楽しさと難しさを体験してもらうことを目的に、2021年からスタート。2024年度前期は両学科から「化粧品開発論」「美容業界論」を履修する41人の学生が参加しました。

 

授業ではまず、一人ずつ化粧品の企画案を提出し、それを履修者全員が投票し上位のアイデアを選びました。その後、学生たちはアイデア別にグループに分かれて、アンケートを実施したり、担当教員からの指導を受けたりしながら、企画案をブラッシュアップしました。

 

合同企画発表会には、昨年と同様に化粧品業界で実際に活躍している研究者やマーケターなどをゲストに招き、各学科の学生たちがグループごとに発表しました。健康生命薬科学科の学生は肌の衛生面を考慮した『使い捨てお直しパウダー』や毛細血管拡張症(赤ら顔)を防ぐ化粧水などの企画を発表。経営学科の学生は1つのシートでフルメイクができる『似合うカラーに出会える「Chobitto」』や家でエステ感覚を味わうことができる『しっとりヒートパック』などのアイデアを発表しました。両学科とも設定したターゲット層や価格帯・販売方法などを交えて発表し、自身でパッケージデザインを作成したり、使う品質やSDGsに配慮した機能面までアピールしたりしました。

 

健康生命薬科学科の南野美紀客員教授は「健康生命薬科学科、経営学科それぞれの学科の学びを生かした視点で化粧品を企画できており、学科の色が出ていた。今回行った学科の垣根のない活動が将来役に立つとうれしいです」と話しました。

 

経営学科の神栄美穂准教授は「今まではアイメイク中心の発表が多かったが、今年度からベースメイク中心の発表が多かった。マスクを付けなくなった影響があると考えられ、興味深い結果だった。中間発表時よりもアイデアがブラッシュアップされており、プレゼンが素晴らしいものになったと思います」と話しています。

 

On July 24th, a joint presentation of cosmetic planning ideas conceived by students from the Departments of Health and Bio- Pharmaceutical Sciences and Business Administration was held on the central campus.

 

At the University, a cross-departmental lecture is held in both the Departments of Health and Life Pharmaceutical Sciences and Business Administration, where students learn about the marketing knowledge necessary for cosmetic product development through the planning of new cosmetics. With the aim of having students experience the fun and difficulty of creating products with the user in mind, this lecture, which started in 2021, is taught by two faculty members with experience in the cosmetics industry. In the first semester of 2024, 41 students enrolled in "Cosmetic Development Theory" and "Beauty Industry Theory" from both departments participated.

 

In the class, students first submitted individual cosmetic planning proposals, and the top ideas were selected by a vote of all students enrolled. Afterwards, students were divided into groups based on their ideas and refined their proposals by conducting surveys and receiving guidance from the instructors in charge.

 

Associate Professor Miki Minamino of the Department of Health and Life Pharmaceutical Sciences said, "Students were able to plan cosmetics from the perspective of each department's learning, and the color of each department stood out. I hope that the activities without departmental barriers that we have carried out this time will be useful in the future."

 

Associate Professor Miho Shinei of the Department of Business Administration said, "In the past, we’ve had presentations focusing on makeup around the eyes, but this year, there were many presentations focusing on base makeup. I think this is due to the fact that people have stopped wearing masks, and it was an interesting result. I think the presentations were wonderful, as the ideas were further refined from the interim presentation."

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