美術館で提供する食事メニューとは?食創造科学科の「食マーケティング演習Ⅱ」で美術館職員による授業が行われました。
2024/10/16
English below.
食産業における飲食店経営やマーケティングを国内外の事例から学ぶ食創造科学科の「食マーケティング演習Ⅱ」で10月15日、大阪市立美術館の職員をゲストに招き、歴史的建造物など独特な雰囲気を持つ施設「ユニークベニュー」と食について学ぶ授業が行われました。
「食マーケティング演習Ⅰ、Ⅱ」は3年生の前後期が対象。Ⅰ(前期)は国内事例を中心に学び、Ⅱ(後期)は、より対象を広げるため6人の外部講師を招きます。
この日は外部講師による授業の初回で、元薬品メーカー勤務の大阪市立美術館職員、谷内修さんが講師となり、食産業におけるユニークベニュー活用の可能性について講義しました。授業では「歴史的建造物や公共の施設など特別な場」を会場として会議やパーティを行う「ユニークベニュー」について、「アイデア次第で新規の来場者獲得につながり、地域の観光客誘致や活性化にもつながる」と指摘。「顧客のニーズをくみ取るだけでなく、会場関係者など他の関与者にも考慮が必要」と、ユニークベニューならではの留意点も示唆しました。ユニークベニューでのイベントでは食事が提供されることが多いことから、「郷土料理など地域と結びついたストーリー性をもたせるメニュー開発が重要」と語りました。
さらに「大阪市立美術館を会場とし、美意識の高い富裕層の観光客を招いたレセプションで提供する食事」という設定で、メニュー開発を促し、学生たちがグループワークで取り組みました。学生たちはスマホやパソコンで地域の特性や文化を調べながらワークを進め、「会場に近い四天王寺をテーマに、4神にちなんだ食べ物」や、「大阪らしさを取り入れた四季のメニュー」などを提案し、発表しました。
On October 15, in the “Food Marketing Exercise II” of the Department of Innovative Food Sciences, which specializes in restaurant management and marketing in the food industry from both domestic and international case studies, an employee of the Osaka Municipal Museum of Art was invited as a guest to teach a class on “Unique Avenue,” a facility with a unique atmosphere, including historical buildings, and food.
The “Food Marketing Exercise I and II” are offered to third-year students in the first and second semesters of their junior year. In the first semester, students learn mainly about domestic case studies, and in the second semester, six off-campus lecturers will be invited to broaden the scope of the course.
Mr. Osamu Taniuchi, a former pharmaceutical manufacturer and Osaka Municipal Museum of Art employee, gave a lecture on the possibilities of utilizing unique venues in the food industry. He pointed out that “unique venues,” where meetings and parties are held in special venues such as historical buildings and public facilities, can lead to attracting new visitors, as well as to attracting and revitalizing local tourists. He also pointed out that “it is necessary not only to understand the needs of customers, but also to consider other parties involved, such as those involved in the venue”. Since meals are often served at Unique Avenue events, he quotes, “It is important to develop a menu that features local cuisine and a story that ties back to the region."